2022-07-12 11:19:18

Jaki rodzaj paliwa wybrać do taxi?

Jaki rodzaj paliwa wybrać do taxi?

Obecne ceny paliw w Polsce należą do najwyższych od wielu lat. Nie zmienia to jednak faktu, że paliwa w naszym kraju nigdy nie były tanie. W związku z tym pytanie o najbardziej ekonomiczne źródło zasilania zawsze jest na czasie. Taksówki codziennie przejeżdżają wiele kilometrów. Zwykle jeżdżą w ruchu miejskim, co jest czynnikiem wpływającym na zwiększone spalanie. Zastanówmy się zatem, co najlepiej wlewać do zbiornika taksówki: benzynę, ropę, czy może gaz?

Taksówka z dieslem

Jaki rodzaj paliwa do taksówki najmniej uderzy nas po kieszeni? Do niedawna wielu kierowców odparłoby, że naturalnie ropa. Obecnie różnice w cenach ropy i benzyny są dość małe, więc tankując nie oszczędzamy tyle co dawniej. Nic jednak nie zmienia tego, że silnik wysokoprężny spala mniej paliwa, niż silnik benzynowy. A skoro spala go mniej, to rzadziej zmusi nas do tankowania. Diesle nowej generacji charakteryzują się wysoką kulturę pracy. Słynny "bociani klekot" to pieśń przeszłości. Jeśli wspomnimy jeszcze dobrą elastyczność i większą moc okaże się, że mamy mocnego kandydata do podium. Należy jednak pamiętać o drugiej stronie medalu. Naprawa w przypadku awarii to często droga zabawa. Dwumasa, wtryski, turbina – wymiana tych elementów czeka nas prędzej czy później. Niestety nie są to tanie części. Czasy bezawaryjnych, pancernych wręcz ropniaków minęły. Współczesne jednostki są nowocześniejsze, bardziej ekologiczne i niestety wrażliwe na upływ czasu i zaniedbania.

Taxi z gazem

Porzucając tradycyjne paliwo, taxi możemy napędzać gazem. Zaletą tego paliwa jest znacznie niższa cena niż w przypadku benzyny i ropy. W aucie z LPG z benzyny zrezygnować się oczywiście nie da, nadal będzie potrzebna do przejechania kilku pierwszych kilometrów. Minusem gazu jest to, że w porównaniu z benzyną, zużywany jest w większych ilościach. Szczególnie ekonomiczną opcją jest "zagazowanie" auta hybrydowego. Zyskujemy wówczas samochód, dla którego benzyna jest paliwem trzeciorzędnym. Na co dzień służy nam gaz, oraz prąd. Taksówkarze, którzy przetestowali auto zasilane w ten sposób jednogłośnie stwierdzają, że taniej jechać się nie da. Minusem LPG jest sam fakt, że do auta musimy dołożyć dodatkową instalację. Jak mówią: w samochodach nie psuje się tylko to, czego tam nie ma. Zaznaczmy jednak, że fachowo założona instalacja LPG minimalizuje ryzyko wystąpienia usterek. I jeszcze jedno: autem "z gazem" nie wjedziemy do większości parkingów podziemnych.

A może benzyna?

A co ze starą, poczciwą benzyną? Na ogół silniki benzynowe są bardziej paliwożerne, niż motory wysokoprężne. Powodem jest mniejsza ich wydajność. Ich zaletą z kolei jest mniejsza awaryjność, choć to oczywiście zależy od konkretnej jednostki. Benzyniaki kuszą niższą ceną zakupu, są cichsze, co może wpłynąć na komfort jazdy. No i gaz. Jeśli poważnie myślimy o "zagazowaniu" naszej taksówki, wówczas na motor benzynowy jesteśmy skazani. Jak widać każdy z silników ma mocne i słabe strony. Wybór jak zwykle należy do Ciebie.

Czytaj także: